Introduktion

Mit navn er Vibeke. Jeg er lærer på Bavnehøj i Københavns Kommune og underviser i udskolingen i matematik engelsk, fransk og IT i 7., 8. og modtageklasser. Jeg har været skemalægger i udskolingen siden januar, og vi er nu 4 skemalæggere, der for første gang skal arbejde med fleksibelt skema i Docendo.

Fleksibelt skema er for mig ikke en mulighed, men den eneste rigtige løsning for at kunne være den lærer, jeg vil være. Jeg vil ikke bare have 2 lektioner engelsk om ugen, men kunne lave fagdage, tage af sted på heldagsture, lave turboforløb og have fede tværfaglige forløb, hvor eleverne kan udfordres, lige meget hvilket niveau de er på. Den største udfordring med fleksibelt skema er, at ens kostbare forberedelse kan bruges på at planlægge undervisning man brænder for og ikke på forvirret at holde øje med sine timer. Derfor skal vi nu bruge Docendo.

I min blog vil jeg over flere indlæg fortælle om vores erfaringer med hele processen med at overgå til fleksibelt skema fra den første kaos i årsplanlægningen til særlige forløb ved skolestart og alle de løbende ændringer, der sker i løbet af året og virkelig sætter krav til fleksibiliteten. Jeg håber, at andre lærere, der sidder og er frustreret over manglende tid, halvhjertet undervisning og konstant brandslukning kan læse bloggen og blive inspireret af, hvordan vi prøver at sikre faglighed og trivsel på trods.

Fleksibel skemalægning - fra kaos til orden på den manuelle måde

Allerede i starten af juni begynder den stille summen. Fagfordelingen er slut og som skemalægger er summen et utal af små kommentarer til frokosten eller på gangen. ”Jeg vil gerne møde sent et par gange om ugen pga. af de små derhjemme”. ”Husk dansk skal parallelægges med de to 8 klasser”. ”Jeg vil meget gerne have, at dansk ligger først på dagen”. Der er mange ønsker og jo flere bindinger des mere fortvivlet kan man føle, skemalægningen bliver. I år var det jo tid til at prøve noget nyt og for første gang var det ikke en computer, der skulle lægge skemaet, men os skemalæggere der med Docendo skulle ligge et forslag til et grundskema i hånden. Javist skal vi køre fleksibelt skema, men et udgangspunkt skal der laves. Der var halv panisk stemning ved tanken om, at stole på menneskehjernen fremfor computeren, da vi gik i gang.

Det megagode skema

Men hold da op, hvor blev vi positivt overraskede! Som en af skemalæggerne sagde; ”Det er jo skidesjovt at sidde og lege med brikkerne og nørkle det på plads”. Man fik lavet et – når man selv skal sige det – megagodt skema til alle og sendte ud – og så brød helvede løs. Vrede mails strømmede ind; ”jeg vil ikke have en så lang mandag”, ”Jeg har fem timer matematik i streg til klokken 15.00, det er lort”. Så lærte man lektien. Man skal ikke bare skrive i emnefeltet ”udkast”, man skal skrive i størrelse 40 med rød skrift: ”Det er bare en kladde. Skriv jeres input og så bliver det bare ændret”. Man var vant til, at det var en større proces at lave ændringer, når først computeren havde spyttet sit gyldne skema ud. Det er jo det nemmeste i Docendo lige at flytte rundt på timerne, og det lykkedes til fulde at stille alle tilfredse. For som person er det altså nemmere at se, at en dag ser lidt hård ud end computeren der kun kan tage hardcore bindinger som matematik parallelægning.

Og nu er vi i fuld gang med at få lagt de fleksible skemaer med turboforløb i dansk mens matematiklærerne har 6. ferieuge. Det er fandme fedt!

Man skal selvfølgelig ikke hvile på laurbærrene, for nu er et grundskema jo på plads, men så dukker alle de andre spørgsmål op. Docendo tæller jo alle timer op, og det bliver en gave og en forbandelse. For hvordan sikrer man, at tingene tælles op på den helt rigtige måde. Og nu skal både kalender, booking af lokaler/udstyr og vikardækning ligge i Docendo. Skemalæggerne er overbevist.

Docendo er megafedt og giver fantastisk mulighed for lave fagdage, turboforløb og generelt sikre optimal undervisning i en hverdag fuld af forandringer. Men nu skal resten af lærerstaben med om bord.